Vedtekter for Region Kristiansand IPR

Kommunene i regionsamarbeidet behandlet forslag til nye vedtekter høsten 2021. Dette var i stor grad en tilpasning til kommunelovens § 18-1. Nye vedtekter gjelder fra 01.01.2022.

Vedtekter for Region Kristiansand

1 Parter

Region Kristiansand Interkommunale politiske råd består av kommunene Birkenes, Iveland, Kristiansand, Lillesand, Lindesnes og Vennesla.  Samarbeidet er organisert med hjemmel i kommunelovens kapittel 18.  Region Kristiansand IPR er eget rettssubjekt. 


2 Formål

Region Kristiansand IPR, i avtalen omtalt som Rådet, er samarbeidsforum for regionen.  

Samarbeidet skal fremme politiske saker med felles interesse for kommunene i Kristiansandsregionen og samordne administrativt interkommunalt samarbeid mellom deltakerkommunene. 


3 Organisering


3-1 Representantskapet 

Rådet ledes av et representantskap som består av den til enhver tid fungerende ordfører i hver deltakerkommune. De respektive varaordførere er personlig vararepresentanter. 

Representantskapet velger selv leder og nestleder. Disse velges for 4 år. 

Leder av kommunedirektørutvalget har, jfr. §3-5, møte- og forslagsrett i representantskapet. 

Medlemmene av kommunedirektørutvalget har møte- og talerett i representantskapet. 

Representantskapet fastsetter selv sine møter. Møteplanen fastsettes for et år av gangen. Innkalling til representantskapets møter skal skje skriftlig og med minst 8 dagers varsel. Innkalling skal inneholde saksliste over de saker som skal behandles. 

Representantskapet gjør sine vedtak i møtet under ledelse av leder eller nestleder, eller dersom begge har forfall, tiltrer en møteleder som velges blant representantskapets medlemmer. Gyldige vedtak kan ikke gjøres uten at minst halvparten av representantskapets medlemmer er til stede. Vedtakene gjøres med vanlig flertall av de stemmer som er avgitt. Står stemmetallet likt avgjør leders stemme. 

Fylkesordføreren, fylkeskommunedirektør og Statsforvalter i Agder inviteres til rådsmøtene som observatører med talerett. 

Ved behandling av saker som angår forholdet mellom deltakerkommunene og de kommunalt ansatte skal to representanter for de ansattes organisasjoner tiltre representantskapet med fulle rettigheter. Hvilke saker dette gjelder, skal komme frem av innkalling og sakslisten. 

Representantskapet kan ved alle møter innkalle representanter for aktuelle tjenesteområder, organisasjoner mv. Disse har ikke stemmerett. 


3-2  Representantskapets rettigheter og plikter 

Representantskapet skal sette politisk dagsorden for samarbeidet mellom kommunene. 

Representantskapet skal ha kunnskap om forhold som gjelder regionens utvikling og tilrettelegger for økt kommunikasjon med andre regioner i Agder. 

Representantskapet skal holde seg løpende orientert om samarbeidet mellom kommunene, og har et overordnet ansvar for politisk- og administrativt samarbeid. 

Representantskapet har myndighet til å treffe avgjørelser i saker som gjelder samarbeidet og dets virksomhet. 

Representantskapet fastsetter budsjettet og avlegger rapport med regnskap innen 30. juni hvert år. 

Representantskapet tildeler ansvar for det administrative samarbeidet til kommunedirektørutvalget. 

Representantskapet forpliktes utad ved underskrift av representantskapets leder med tillegg av en person utpekt av representantskapet. 

Innenfor budsjettets rammer kan representantskapet engasjere daglig leder/sekretariat og engasjere regnskapsfører og annen nødvendig bistand for å løse daglige arbeidsoppgaver eller oppgaver knyttet til gjennomføringen av samarbeidets formål. 

Representantskapet vedtar stillingsbeskrivelse for daglig leder. 

Representantskapet kan oppnevne underutvalg og delegere ansvar til disse. 


3-3 Kristiansandsregionen Areal- og transportutvalg  

Rådet har et areal- og transportutvalg.  Areal- og transportutvalgets oppgaver og organisering kommer frem av egen samarbeidsavtale mellom RK og Agder fylkeskommune.  


3-4 Kommunedirektørutvalget og øvrige administrative bestemmelser  

Kommunedirektørene i deltakerkommunene utgjør Rådets administrative samarbeidsgruppe og har ansvar for det administrative samarbeidet.  

Kommunedirektørutvalget forbereder og innstiller i saker kommunedirektørutvalget fremmer for representantskapet.  

Fylkeskommunedirektøren i Agder inviteres som observatør med talerett til kommunedirektørutvalgets møter.  

Kommunedirektørutvalget utformer sammen med daglig leder forslag til årsplan og budsjett.  

Leder av kommunedirektørutvalget har møte- og forslagsrett i representantskapet og øvrige utvalg.  

Medlemmene av kommunedirektørutvalget har møte- og talerett i representantskapet og øvrige utvalg.  


3-5 Daglig leder  

Daglig leder tilsettes av representantskapet.  

Daglig leder ivaretar den daglige ledelse av Region Kristiansand IPR, og har ansvaret for at oppgaver utføres i overensstemmelse med vedtak fattet av representantskapet og kommunedirektørutvalget.  

Daglig leder deltar i kommunedirektørutvalgets møter med tale og forslagsrett.  

Daglig leder er ansvarlig for sekretariat for kommunedirektørutvalget og representantskapet.  

Daglig leder skal forberede og tilrå i saker for representantskapet bortsett fra i saker hvor det er kommunedirektørutvalget som fremmer og forbereder saken, der innstiller kommunedirektørutvalget.  

Daglig leder har et særskilt ansvar for dialog og informasjon med felles representanter for hovedsammenslutningene.  

3-6 Medbestemmelsen  

Region Kristiansand IPR skal følge bestemmelsene i Hovedavtalen. 


4 Fordeling av økonomisk ansvar 

Deltakerkommunene bidrar med en årlig medlemskontingent med 30% likt for alle kommunene og
70% basert på folketall. Beløpet fastsettes for minimum 1 år av gangen og må godkjennes av by- eller kommunestyrene i deltakerkommunene. I tillegg kommer direkte finansiering av prosjekter som hver enkelt kommune selv prioriterer å være med på.

Øvrige driftsinntekter kan være tilskudd fra stat, fylkeskommune eller organisasjoner.  

Region Kristiansand kan ikke oppta lån. Region Kristiansand kan heller ikke på annen måte pådra deltakerkommunene økonomiske forpliktelser ut over det årlige bidrag som forutsettes innbetalt, 
jfr. ovenfor.  


5 Endring av organisasjonsform

5-1 Utvidelse av samarbeidet  

Nye kommuner kan innlemmes i samarbeidet. En utvidelse krever tilslutning fra samtlige deltakerkommuner. 

Region Kristiansand kan inngå samarbeidsavtaler med stat og fylkeskommuner på konkrete oppgaveområder. 


5-2 Uttreden/oppløsning 

Den enkelte kommune kan med ett års skriftlig varsel si opp sitt deltakerforhold og kreve seg utløst fra samarbeidet. Uttreden reguleres av kommunelovens bestemmelser. 

Den uttredende kommunen vil fortsette å hefte for sin andel av økonomiske forpliktelser som påføres frem til uttreden trer i kraft. 

Oppløsning av Region Kristiansand kan bare skje dersom samtlige kommune-/bystyrer har fattet prinsippvedtak om dette. 


6 Vedtektsendringer

Endringer må vedtas likelydende i kommune-/bystyrene i de deltagende kommuner. 


7 Tvist


Tvist om forståelsen av disse vedtekter eller forhold som utledes av vedtektene skal søkes løst gjennom forhandlinger. Dersom forhandlinger ikke fører frem, treffes avgjørelse med bindende virkning av en voldgiftsnemnd på tre medlemmer oppnevnt av Statsforvalteren i Agder. Med alminnelig flertall kan representantskapet vedta at tvister mellom Region Kristiansand og en eller flere av deltakerkommunene skal behandles på samme måte. 


8 Klagebestemmelser

Eventuell klage på vedtak fattet av personer/organer etter delegert fullmakt fra Representantskapet, sendes Representantskapet for endelig vedtak. 


9 Ikrafttredelse

01.01.22.